رویای ایرانی اسلامی
هوالحکیم
نامهای به جوانان مؤمن انقلابی
پروژه قرن جدید اسلام
رؤیای ایرانی
امروز پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ جلسه ۸۱۰ کلبه کرامت برگزار شد. کلبه کرامت کرسی نظری علوم استراتژیک است که در سال ۱۳۸۴ طراحی و از ۵ بهمن ۱۳۸۵ آغاز گردید. از این رو جلسهی امروز در ۴ بهمن ۱۳۹۷ مصادف شد با آغاز سیزدهمین سال برگزاری کرسی کلبه کرامت.
✅کلبه کرامت، که در بخش نظری، مختص بومیسازی دانش دکترینولوژی، مبتنی بر آموزههای ایرانی و اسلامی است، در واقع پاسخ به این نیاز و پرسش است که «بنیانهای نظری علوم استراتژیک برای تمدنسازی چگونه بومی میگردد؟» در این سالها، کوشیدم در حد بضاعت به این پرسش از راه بومیسازی سنجههای تمدنی پاسخ دهم.
همچنین در بخش آیندهشناسی انقلاب اسلامی در ایران و جهان نیز در کلبه کرامت در دو افق مشخص ۱۴۱۴ و ۱۴۴۴ طرحریزی استراتژیک را مدنظر داشتهام:
افق نزدیک: طرحریزی استراتژیک ۳۰ ساله در افق ۱۴۱۴ (از ۱۳۸۴ تا ۱۴۱۴)
افق دور: طرحریزی استراتژیک ۶۰ ساله در افق ۱۴۴۴ (از ۱۳۸۴ تا ۱۴۴۴)
✅اکنون در آستانه سیزدهمین سال این کرسی که در مجموع ۹۳۰ جلسه (۸۱۰ جلسه در دوره کلبه کرامت و ۱۲۰ جلسه در دوره اتاق کودک کلبه کرامت در بخش کودکان استراتژیست) برگزار شده است، ۷۸۵ روز تا فروردین سال ۱۴۰۰ و آغاز قرن جدید اسلام باقی است.
بازهی ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ شمسی، بازهی زمانی بسیار مهمی در تاریخ ایران و همه عالم خواهد شد که شاید این قرن پیشرو، یکی از مهمترین قرنها در نسبت با همهی عصرها و دورههای پیشین باشد.
پرسش این است: «پروژه قرن جدید اسلام» چیست؟
یا دقیقتر این است که پروژه یا «کاربایهی» ما در قرن جدید اسلام چیست؟
ضمن اینکه جمهوری اسلامی در دهه پنجم عمر خود، قدم به قرن جدید میگذارد، جمهوری اسلامی برای قرن جدید چه برنامه و «قدر» و «تمنایی» دارد؟
از امروز، ۷۸۵ روز تا آغاز فروردین ۱۴۰۰ باقی است. با ورود به مرداد سال ۱۴۰۱ شمسی، سال ۱۴۴۴ قمری آغاز میشود. از ۱۴۴۴ قمری (در مرداد ۱۴۰۱ شمسی) تا ۱۴۴۴ شمسی، یک بازه ۴۳ ساله است که بازهی تحقق تمدن نوین اسلامی است.
✅پروژه قرن جدید اسلام، در بازهی ۱۴۴۴ قمری تا ۱۴۴۴ شمسی محقق میشود، انشاءالله. تحقق پروژه قرن جدید اسلام، ابتدا به طرح جامع آن بستگی دارد. طرح جامع قرن جدید اسلام، در قالب رؤیای ایرانی اسلامی تبیین میگردد.
✅از ۱۳۸۴ که مطالعه پروژه ۱۴۱۴ در اندیشکده یقین آغاز شد، این دغدغه همراه من بوده که در تبیین و ترسیم افقهای پیشرو، به مقاطع زمانی آیندهشناختی کوتاه مدت (مانند ۱۴۰۴) یا رویکردهای پرابلماتیک و مسئلهمحور، محصور و محدود نباشیم و افقهای تمدن کلان را در طرحریزی استراتژیک مطمع و مدنظر داشته باشیم. از اینرو در ۱۲ سال اخیر که از سال ۱۳۸۵ در حال تدریس کلیات طرحریزی استراتژیک در افق ۱۴۱۴ و قدرریزی در افق ۱۴۴۴ هستم، در کنار بومیسازی دانش دکترینولوژی که علم پایه در تمدنسازی است، به یافتن پاسخ برای این پرسش اهتمام داشتهام که افق ۱۴۱۴، ۱۴۲۴، ۱۴۳۴ و ۱۴۴۴ در ایران و جهان چه مشخصهها و مؤلفههایی دارد؟ و پاسخ به این پرسش که دالان حرکت به سمت آن افق دور از چه مختصاتی برخوردار است؟
✅ در تبیین افق قرن جدید (از ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰) چهار فعالیت همزمان از سال ۱۳۸۴ تاکنون در اندیشکده یقین به عنوان مرکز بررسیهای دکترینال انجام شده است که همچنان ادامه دارد:
ـ تبیین و تولید محتوای علمی افق قرن جدید.
ـ تربیت و تأدیب نیروی انسانی مناسب قرن جدید.
ـ تهیه طرحهای استراتژیک قرن جدید مبتنی بر دکترینهای هر یک از سرفصلهای مربوطه.
ـ و در نهایت، تلاش برای گفتمانسازی هر یک از ترندها و طرحهای مربوطه.
امروز، پس از ارائه مباحث طرحریزی استراتژیک در افق واسط ۱۴۱۴ و افق دور ۱۴۴۴ که در ۱۲ سال اخیر به تولید ادبیات تصمیمسازی نسبتاً جامعی انجامیده است، میتوان به ریلگذاری افق قرن جدید و طی طریق به سوی آن افق مطلوب مبادرت ورزید.
✅ هر کشوری برای تمدن سازی، مجبور به تبیین رؤیای بومی خویش است. کشورهای صاحب تمدن، هر یک واجد رؤیای انحصاری خود بودهاند. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ در گلایه از افول قدرت آمریکا از مرگ رؤیای آمریکایی گفت، و چینیها در ۱۰ سال اخیر سراسیمه از رؤیای چینی میگویند.
✅در ترسیم افق قرن جدید در این سالها کوشیدهام به این پرسش پاسخ دهم که «رؤیای ایرانی اسلامی» که برای تحقق آن تلاش میکنیم، چیست؟ از اینرو در بازهی ۴ بهمن ۱۳۹۷ تا ۱ فروردین ۱۴۰۰، میکوشم که انشاءالله شمای کلی رؤیای ایرانی اسلامی به عنوان پروژه قرن جدید اسلام را تبیین و معرفی کنم.
✅ بسیاری از ابعاد و مؤلفههای فرهنگی، هنری، علمی، معرفتی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی رؤیای ایرانی اسلامی را در ۱۲ سال اخیر در جلسات کرسی نظری کلبه کرامت تشریح کردهام، اما بیان اجمالی آن برای جوانان مؤمن انقلابی که صاحبان قرن جدید و مجریان طرحهای استراتژیک تمدنی آینده هستند و در آستانه قرن جدید اسلام، افق و چشمانداز پروژه قرن جدید را میجویند، در این بازهی زمانی تا ابتدای سال ۱۴۰۰ ضروری مینماید.
آخرین به روزرسانیهای کلبه کرامت را صرفاً از انتشارات اندیشکده یقین دریافت کنید
با توجه به این که کلاسهای استاد عباسی تحت عنوان کلبه کرامت یک کرسی نظریهپردازی برای تولید علم است، بنابراین طبیعی است که جلسات آن حتی پس از تدریس نیز دچار تغییر و تحولاتی شوند که در خروجی نهایی پس از تدوین إعمال میشوند. یکی از این تغییرات، تغییر در عناوین، شماره جلسات، ترتیب قرار گرفتن در سرفصل ها، و … است. بنابراین بسیار ضروری است که اندیشهجویان محترم نسبت به آخرین تغییرات کلبه کرامت مطلع بوده و جدیدترین نسخههای آن را در اختیار داشته باشند.
به این منظور، زحمت بسیار زیادی کشیده شد تا سایت کلبه کرامت به گونهای طراحی شود که با هوشمندی بسیار بالایی آخرین تغییرات از هر نوعی را إعمال کرده و کاملا پویا باشد. بنابراین آن چه در سایت کلبه کرامت نشان داده میشود آخرین نسخه معتبر تغییرات و اصلاحات در کلبه کرامت است. فهرست جلسات کلبه کرامت را از این آدرس دریافت و به روز باشید:
دفترچه سرفصلها و جلسات کلبه کرامت
انتشارات اندیشکده یقین نیز هاردهای اکسترنال اندیشهجویان را بر همین اساس تغذیه میکند. لذا لازم است هر کدام از مخاطبین عزیز، مجموعه جلسات کلبه کرامت خود را یا با سایت هماهنگ کنند، یا یک هارد اکسترنال به انتشارات تحویل داده و ضمن دریافت کل جلسات، آخرین بهروزرسانیها را نیز دریافت کنند.
تلفن انتشارات: 77984181-021
لازم به ذکر است کسانی که اطلاعات هارد خود از کلبه کرامت را از مهر ۱۳۹۶ به قبلتر دریافت کردهاند، لازم است هر چه سریعتر اقدام به روزآمدسازی آن کنند. چرا که ساختار جلسات تحویل داده شده پیش از این تاریخ ساختار سرفصلبندی جدید کلبه کرامت را نداشته و تغییرات زیادی تاکنون رقم خورده است.
برگزاری نخستین «جشن اندیشه» در چهلمین فجر انقلاب اسلامی
هو الحکیم
پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی و تولید قابل توجه اندیشههای نو و مناسب در نهضت تولید علم و جنبش نرمافزاری، ضرورت معرفی، فراگیرسازی، و ارزیابی اندیشههای تولید شده با ملاکهای عمیق و سنجههای بومی لازم و ضروری است.
اندیشکده یقین به عنوان یکی از پیشروترین نهادها در بومیسازی علم در ایران اسلامی تصمیم دارد در آغاز دههی پنجم انقلاب اسلامی نخستین «جشن اندیشه» انقلاب اسلامی را با استعانت از الله برگزار نماید.
این جشنواره در سه حوزهی اندیشهها، اندیشمندان، و اندیشکدهها به استقبال اندیشههای نو و ارزیابی آنها خواهد رفت.
اطلاعات بیشتر توسط پایگاه رسمی اندیشکده یقین به نشانی andishkadeh.ir به اطلاع اندیشهورزان محترم خواهد رسید.
بررسی دکترین استراتژیکی نظامی آمریکا
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری
رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح
سلام علیکم
با تقدیم احترام و تبریک عید سعید فطر،
بدین وسیله به پیوست گزارش عمومی سالانه «بررسی دکترین استراتژیکی نظامی آمریکا» برای تبیین «آیین متجاوز» به استحضار میرسد. نکات حائز اهمیت به ترتیب عبارت است از:
- دکترین نظامی و دکترین امنیت ملی دونالد ترامپ هنوز منتشر نشده است. رؤسای جمهور آمریکا اغلب در سال دوم دورهی ریاست جمهوری خود، دکترینهای دولت خود را منتشر میکنند. از این رو امسال نیز پایهی بررسی دکترین استراتژیکی نظامی آمریکا، محورهای اقدام در دورهی باراک اوباماست.
- پیشآمدهای یک ماهه اخیر در ایجاد «ناتوی عربی» در بخش «دفاعی» و ایجاد «مرکز ماموریت ایران» در سیا در بخش «امنیتی»، پیامدهای دفاعی– امنیتی گستردهای دارد که باید رصد و چاره شوند. علنی شدن اتحاد شوم آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب به سرکردگی عربستان، عریان شدن تهدید (پنهان) جبهه صهیونیستی، لیبرالیستی و وهابی علیه انقلاب اسلامی است که البته امکان تبدیل «تهدید» آن به یک «فرصت استثنایی» دور از نظر نیست.
- ترازیابی قدرت ملی در نسبت با قدرتهای منطقهای و جهانی باید «چک» و «بالانس» شود، زیرا شاخصهای این تراز در حال جابجایی است. تراز قدرت سایبری، قدرت هوایی، قدرت مالی در جنگهای ارزی، قدرت تکنولوژیک، قدرت علمی، و قدرت اجتماعی، در منازعات هیبریدی در شرایط فعلی منطقه غرب آسیا، باید بازتعریف شود.
- در سال امنیتی جاری (1396-1395) متاسفانه آسیبپذیری ملی در بخشهای اقتصادی و اجتماعی بالا رفته و از سوی دشمنان نیز تهدیدهای خارجی افزایش بیسابقهای یافته است. این دو عامل موجب شده تا زیست دفاعی- امنیتی به گونهای جدی و بیسابقه گران شود. لذا متغیر کلیدی، مسالهی «گرانزیست» دفاعی- امنیتی است. افزایش آسیبپذیری ملی، هزینهی ایجاد امنیت پایدار را بالا برده است. از سوی دیگر، افزایش سطح و شدت تهدیدهای خارجی نیز هزینههای دفاعی- امنیتی را ارتقاء داده است.
- سوای از ارزیابی سالانهی شاخصهای آسیب و تهدید در تبیین گرانزیست دفاعی- امنیتی، ارزیابی میانگین سه ساله ضریب امنیتی (حداقلی، حد وسطی و حداکثری جهانی) نرخ سرمایه امنیتی National Security Capital دورهی سه ساله اخیر جمهوری اسلامی، بالغ بر 42 تریلیون دلار برآورد میشود.
چنانچه «امنیت پایدار و بازدارندگی مستمر» کنونی به خطر بیفتد، باز تولید امنیت در سطح شاخصهای فعلی، تا 42 تریلیون دلار هزینهی مادی و غیر مادی نیاز دارد.
در شرایط کنونی، سه عامل اساسی موجب فرسایش و کاهش این سرمایه عظیم ملی 42 تریلیون دلاری میشود که مردم ایران برای ایجاد و حفظ آن هزینههای فراوانی دادهاند:- عامل نخست: نرخ «سرمایهی امنیتی- دفاعی» ایران هیچ تناسبی با «بودجه امنیتی- دفاعی» کشور از یک سو، و «ساختارهای امنیتی- دفاعی» جمهوری اسلامی از سوی دیگر ندارد. لذا این ضروری است که برای حفظ سرمایهی امنیتی ـ دفاعی موجود کشور، همزمان با روزآمدی ساختاری نیروهای مسلح، بودجه امنیتی- دفاعی کشور جهش در خور را بیابد. به ویژه این که وضعیت اسف بار معیشت نیروهای مسلح اعم از شاغل و بازنشسته، یک عامل اساسی در فرسایش نرخ سرمایهی امنیتی کشور در آینده محسوب میشود.
- عامل دوم: پرسش اساسی که بدون پاسخ مانده است این که: «تا کی باید دفاع و امنیت به اقتصاد یارانه بدهد؟» این که امنیت به اقتصاد یارانه بدهد، اما اقتصاد از این فرصت امن در کشور بهرهی لازم را برای حل مشکلات مردم نبرد، یا این که «بازدارندگی دفاعی» به اقتصاد یارانه بدهد، اما اقتصاد نتواند به «بازدارندگی اقتصادی» دست یابد و حل مشکلات را در «وابستگی اقتصادی» به دشمنان حوزهی امنیت و دفاع جست و جو کند، ظاهراً به یک معمای لاینحل تبدیل شده است. سرمایه عظیم امنیتی 42 تریلیون دلاری کشور، تا کی باید فرصت و امنیت را برای اقتصاد لیبرالیستی فرآهم آورد؟ فساد حاصل از اقتصاد لیبرالیستی، اکنون یکی از عوامل اساسی فرسایش سرمایه امنیتی و دفاعی کشور محسوب میشود. مقاومسازی اقتصاد هم تراز مقاومت دفاعی، در قالب اقتصاد مقاومتی واقعی، باید پیگیری شود، به گونهای که استقلال اقتصادی، خود را به تراز استقلال دفاعی ـ امنیتی برساند.
ضمناً تولید، تجارت، بازار و توریسم، باید سهم و «سوبسید امنیتی» خود را بپردازند، نه این که وضعیت امنیت موجود را چک سفید امضاء تلقی کنند. عامل مخرب سرمایهی امنیتی هر جامعه، این است که در پناه امنیت موجود، سیاسیون و اقتصادیون آن کشور، خود را اپوزیسیون نظام دفاعی- امنیتی تعریف کنند. از این رو، باید «کرامت دفاعی- امنیتی» مطالبه و تضمین شود تا تضمینی بر فعالیتهای اقتصادی- اجتماعی باشد. - عامل سوم: تکیه «تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا بر عناصر داخلی در ایران، برای پیشبرد سیاست مسالمتآمیز تغییر حکومت، حاکی از استمرار سرمایهگذاری دشمن بر عوامل و عناصر «نفوذی» در درون ساختارهای جمهوری اسلامی است. در حالی که تا کنون هیچ قدرت خارجی، مدعی بهرهگیری از عناصر درونی ترکیه علیه حکومت آن کشور نشده، اما دولت ترکیه در ماههای اخیر با دهها هزار نفر از عناصر نفوذی در درون نظام سیاسی، قضایی و …. آن کشور برخورد کرده است. اما با وجودی که بارها، سران آمریکا و رژیم صهیونیستی از «عناصری» در ایران به عنوان پیاده نظام خود نام بردهاند، تاکنون هیچ برخوردی جدی با نفوذیهای آمریکا و اسرائیل در درون جمهوری اسلامی صورت نگرفته است. این نقیصه، یک عامل اساسی تضعیف و فرسایش سرمایه کلان امنیت ملی ایران اسلامی محسوب میشود.
- نکاتی که در گزارش سالانه «بررسی دکترین استراتژیکی آمریکا» در تبیین آیین متجاوز آمده است، مربوط به حیطه «امنیت عارضی» است. اما در مقابل، «امنیت جوهری» که مبتنی بر ایمان تودههای مردم شریف ایران اسلامی است، و در «شبهای قدر» غلظت این لایههای ایمان دیده و استشمام شد با سنجههای آیین «متجاوزی» همچون شیطان بزرگ قابل ارزیابی نیست، چون اساساً ابلیس را به حیطهی «مخلَصین» راهی نیست.
*******
در محضر حضرت الله، برای جنابعالی و همکارانتان ثبات قدم و تثبیت فؤاد طلب میکنم. انشاءالله
مرکز بررسیهای دکترینال
حسن عباسی
طرحریزی استراتژی ملی انرژی جمهوری اسلامی ایران در افق 1414
جهان امروز، عصر روند تحولات پرشتاب است؛ بیش از همه، عرصههای تصمیمسازی و سیاستگذاری تاثیر گذارده است. این عصر، دورهی «انطباق حداکثری» تصمیمهای حوزههای مختلف، در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر است. در گذشته، تصمیمهای هر حوزه، میتوانست «نسبتاً» مجزا اخذ شود و تداخل آنها با یکدیگر بسیار محدود بود. هرچند تاثیر آنها بر همدیگر در میانمدت و دراز مدت غیرقابل کتمان مینمود. این اختلاط و انطباق و یا بعضاً همپوشی سیاستها و تصمیمهای حوزههای مختلف، ضرورت روزافزون سیاستگذاری منسجم را نمایان ساخته است.
دانش استراتژی و هنر طرحریزی استراتژیک، دانش پاسخ به نیاز سیاستگذاری منسجم در جوامع مختلف است. حوزهی انرژی نیز از این نیاز مستثنی نیست. تنوع و تکثر گونههای انرژی، منابع متنوع آن، سازمانهای گوناگون متولی و درگیر در تولید و عرضهی آن؛ و کارکردها و کاربردهای متنوع انرژی، این حوزه را به یکی از چالش برانگیزترین حوزههای تصمیمسازی در ایران و جهان بدل نموده است. تصمیمسازی انحصاری مربوط به حوزهی خود انرژی و نهادهای مرتبط، و تصمیمسازی عمومی مربوط به کل جامعه، که از انرژی منتفع میشوند.
در پاسخ آکادمیک به این نیاز بود که ایدهی «مطالعهی طرحریزی استراتژی ملّی انرژی جمهوری اسلامی ایران» پرورده گردید و به عنوان یک بررسی اولیه و مقدماتی در روششناسی طرحریزی استراتژی ملّی انرژی نگارش یافت.
این تلاش، درصدد بومیسازی تصمیمسازی استراتژیک در حوزهی انرژی است. زیرا دیگر نمیتوان منتظر متخصصان و اهل فن در علوم انسانی برای سیاستگذاری در حوزهی انرژی بود و بایستی این تخصص در مطالعات میان رشتهای، در بین دانشمندان بخشهای مختلف انرژی، بومی و نهادینه شود. اینکه این نوشتار تا چه حد در این زمینه موفق بوده است، منوط به ارزیابی اهل فن است.
[download id=”543″]
ترندگذاری برنامه ششم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (ویراست اسفندماه 1393)
ترندگذاری برنامهی ششم پیشرفت
1394-1399
در افق طرحریزی استراتژیک 1414
ششمین برنامهی پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مقطع پنجسالهی 1399-1394 را در برمیگیرد. برنامهی ششم پیشرفت، وارث پیامدهای مثبت و منفی پنج برنامهی پنجسالهی قبلی در یک دورهی 25 ساله است؛ همچنین برنامهی ششم، عمیقاً متأثر از وقایع و تحولات جهانی، منطقهای و ملّی است که رخداده یا در حال وقوع است. ازاینرو، ترندهای برنامهی ششم، لزوماً باید مبتنی بر پیامدهای برنامههای پیشین و تحولات جهانی، منطقهای و ملی گذاشته شوند. محورهای کلی ترندگذاری برنامهی ششم، بهاجمال در پی این مقدمه آمده است:
- مقـدمه
- فصل یکم: گزارههای جهانی
- فصل دوم: گزارههای بینالمللی
- فصل سوم: گزارههای ملّـی
- فصل چهارم: مخاطرات
- پیوست
- منابع
بیانیه مرکز بررسیهای دکترینال در مورد انتشار فایلهای صوتی جلسات تدریس استاد عباسی
هوالحکیم
به دلیل نحوهی اختصاصی تدریس استاد عباسی در به کارگیری توأمان ظرفیتهای سمعی و بصری مخاطب به روش اجوتینمنت شامل استفاده از نمودارها، و فیلمهای مستند و داستانی، جهت فهم کامل مطالب، بهرهگیری از صوت جلسات بدون مشاهدهی تصویر آنها، به درک درست محتوای کلاسها ضربه زده و از جانب ایشان مردود است و مورد رضایت نیست. بنابراین از کلیهی کسانی که جهت انتشار مطالب ایشان مبادرت به تبدیل فایلهای تصویری این جلسات کردهاند استدعا میشود استفاده و انتشار آنها را متوقف و کلیهی فایلهای صوتی موجود را حذف کنند. این حکم، شامل تمام دورههای تدریسشده از جمله کرسی نظریهپردازی دانش دکترینولوژی (کلبه کرامت)، تربیت مربی استراتژی برای کودکان، سینمای استراتژیک، و … است.