[andishkadeh] [home]
[yaghin]
[kolbeh]
[Publication]
[Shamseend]
۱۳۹۷/۱۱/۱۳

رویای ایرانی اسلامی


در ترسیم افق قرن جدید در این سال‌ها‏ کوشیده‌ام به این پرسش پاسخ دهم که «رؤیای ایرانی اسلامی» که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم، چیست؟ از این‌رو در بازه‌ی ۴ بهمن ۱۳۹۷ تا ۱ فروردین ۱۴۰۰، می‌کوشم که ان‌شاءالله شمای کلی رؤیای ایرانی اسلامی به عنوان پروژه قرن جدید اسلام را تبیین و معرفی کنم.


هوالحکیم
نامه‌ای به جوانان مؤمن انقلابی
پروژه قرن جدید اسلام
رؤیای ایرانی

امروز پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ جلسه ۸۱۰ کلبه کرامت برگزار شد. کلبه کرامت کرسی نظری علوم استراتژیک است که در سال ۱۳۸۴ طراحی و از ۵ بهمن ۱۳۸۵ آغاز گردید. از این رو جلسه‌ی امروز در ۴ بهمن ۱۳۹۷ مصادف شد با آغاز سیزدهمین سال برگزاری کرسی کلبه کرامت.

 

✅کلبه کرامت، که در بخش نظری، مختص بومی‌سازی دانش دکترینولوژی، مبتنی بر آموزه‌های ایرانی و اسلامی است، در واقع پاسخ به این نیاز و پرسش است که «بنیان‌های نظری علوم استراتژیک برای تمدن‌سازی چگونه بومی می‌گردد؟» در این سال‌ها، کوشیدم در حد بضاعت به این پرسش از راه بومی‌سازی سنجه‌های تمدنی پاسخ دهم.
همچنین در بخش آینده‌شناسی انقلاب اسلامی در ایران و جهان نیز در کلبه کرامت در دو افق مشخص ۱۴۱۴ و ۱۴۴۴ طرح‌ریزی استراتژیک را مدنظر داشته‌ام:

افق نزدیک: طرح‌ریزی استراتژیک ۳۰ ساله در افق ۱۴۱۴ (از ۱۳۸۴ تا ۱۴۱۴)
افق دور: طرح‌ریزی استراتژیک ۶۰ ساله در افق ۱۴۴۴ (از ۱۳۸۴ تا ۱۴۴۴)

✅اکنون در آستانه سیزدهمین سال این کرسی که در مجموع ۹۳۰ جلسه (۸۱۰ جلسه در دوره کلبه کرامت و ۱۲۰ جلسه در دوره اتاق کودک کلبه کرامت در بخش کودکان استراتژیست) برگزار شده است، ۷۸۵ روز تا فروردین سال ۱۴۰۰ و آغاز قرن جدید اسلام باقی‌ است.
بازه‌ی ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ شمسی، بازه‌ی زمانی بسیار مهمی در تاریخ ایران و همه عالم خواهد شد که شاید این قرن پیش‌رو، یکی از مهم‌ترین قرن‌ها در نسبت با همه‌ی عصرها و دوره‌های پیشین باشد.
پرسش این است: «پروژه قرن جدید اسلام» چیست؟

یا دقیق‌تر این است که پروژه یا «کاربایه‌ی» ما در قرن جدید اسلام چیست؟

ضمن این‌که جمهوری اسلامی در دهه پنجم عمر خود، قدم به قرن جدید می‌گذارد، جمهوری اسلامی برای قرن جدید چه برنامه و «قدر» و «تمنایی» دارد؟

از امروز، ۷۸۵ روز تا آغاز فروردین ۱۴۰۰ باقی است. با ورود به مرداد سال ۱۴۰۱ شمسی، سال ۱۴۴۴ قمری آغاز می‌شود. از ۱۴۴۴ قمری (در مرداد ۱۴۰۱ شمسی) تا ۱۴۴۴ شمسی، یک بازه ۴۳ ساله است که بازه‌ی تحقق تمدن نوین اسلامی است.

✅پروژه قرن جدید اسلام، در بازه‌ی ۱۴۴۴ قمری تا ۱۴۴۴ شمسی محقق می‌شود، ان‌شاءالله. تحقق پروژه قرن جدید اسلام، ابتدا به طرح جامع آن بستگی دارد. طرح جامع قرن جدید اسلام، در قالب رؤیای ایرانی اسلامی تبیین می‌گردد.

✅از ۱۳۸۴ که مطالعه پروژه ۱۴۱۴ در اندیشکده یقین آغاز شد، این دغدغه همراه من بوده که در تبیین و ترسیم افق‌های پیش‌رو، به مقاطع زمانی آینده‌شناختی کوتاه مدت (مانند ۱۴۰۴) یا روی‌کردهای پرابلماتیک و مسئله‌محور، محصور و محدود نباشیم و افق‎‌های تمدن کلان را در طرح‌ریزی استراتژیک مطمع و مدنظر داشته باشیم. از این‌رو در ۱۲ سال اخیر که از سال ۱۳۸۵ در حال تدریس کلیات طرح‌ریزی استراتژیک در افق ۱۴۱۴ و قدرریزی در افق ۱۴۴۴ هستم، در کنار بومی‌سازی دانش دکترینولوژی که علم پایه در تمدن‌سازی است، به یافتن پاسخ برای این پرسش اهتمام داشته‌ام که افق ۱۴۱۴، ۱۴۲۴، ۱۴۳۴ و ۱۴۴۴ در ایران و جهان چه مشخصه‌ها و مؤلفه‌هایی دارد؟ و پاسخ به این پرسش که دالان حرکت به سمت آن افق دور از چه مختصاتی برخوردار است؟

✅ در تبیین افق قرن جدید (از ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰) چهار فعالیت هم‌زمان از سال ۱۳۸۴ تاکنون در اندیشکده یقین به عنوان مرکز بررسی‌های دکترینال انجام شده است که هم‌چنان ادامه دارد:
ـ تبیین و تولید محتوای علمی افق قرن جدید.
ـ تربیت و تأدیب نیروی انسانی مناسب قرن جدید.
ـ تهیه طرح‌های استراتژیک قرن جدید مبتنی بر دکترین‌های هر یک از سرفصل‌های مربوطه.
ـ و در نهایت، تلاش برای گفتمان‌سازی هر یک از ترندها و طرح‌های مربوطه.

امروز، پس از ارائه مباحث طرح‌ریزی استراتژیک در افق واسط ۱۴۱۴ و افق دور ۱۴۴۴ که در ۱۲ سال اخیر به تولید ادبیات تصمیم‌سازی نسبتاً جامعی انجامیده است، می‌توان به ریل‌گذاری افق قرن جدید و طی طریق به سوی آن افق مطلوب مبادرت ورزید.

✅ هر کشوری برای تمدن سازی، مجبور به تبیین رؤیای بومی خویش است. کشورهای صاحب تمدن، هر یک واجد رؤیای انحصاری خود بوده‌اند. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ در گلایه از افول قدرت آمریکا از مرگ رؤیای آمریکایی گفت، و چینی‌ها در ۱۰ سال اخیر سراسیمه از رؤیای چینی می‌گویند.

✅در ترسیم افق قرن جدید در این سال‌ها‏ کوشیده‌ام به این پرسش پاسخ دهم که «رؤیای ایرانی اسلامی» که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم، چیست؟ از این‌رو در بازه‌ی ۴ بهمن ۱۳۹۷ تا ۱ فروردین ۱۴۰۰، می‌کوشم که ان‌شاءالله شمای کلی رؤیای ایرانی اسلامی به عنوان پروژه قرن جدید اسلام را تبیین و معرفی کنم.

✅ بسیاری از ابعاد و مؤلفه‌های فرهنگی، هنری، علمی، معرفتی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی رؤیای ایرانی اسلامی را در ۱۲ سال اخیر در جلسات کرسی نظری کلبه کرامت تشریح کرده‌ام، اما بیان اجمالی آن برای جوانان مؤمن انقلابی که صاحبان قرن جدید و مجریان طرح‌های استراتژیک تمدنی آینده هستند و در آستانه قرن جدید اسلام، افق و چشم‌انداز پروژه قرن جدید را می‌جویند، در این بازه‌ی زمانی تا ابتدای سال ۱۴۰۰ ضروری می‌نماید.

This page as PDF چاپ