[andishkadeh] [home]
[yaghin]
[kolbeh]
[Publication]
[Shamseend]
۱۳۸۸/۰۳/۰۴

بیانیه‌ی مرکز بررسی‌های دکترینال در پاسخ به ادعای مرکز تحقیقات استراتژیک حامی میرحسین موسوی


در پی واکنش شتاب‌زده و دور از نزاکت مورد انتظار از یک مرکز تحقیقات استراتژیک، به طرح موضوع تعلیق ده ساله‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران، برای تنویر افکار عمومی، ذکر چند نکته ضروری است.


 هوالحکیم

 بیانیه مرکز بررسی‌های دکترینال در پاسخ به ادعای مرکز تحقیقات استراتژیک حامی میرحسین موسوی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در پی واکنش شتاب‌زده و دور از نزاکت مورد انتظار از یک مرکز تحقیقات استراتژیک، به طرح موضوع تعلیق ده‌سالهٔ برنامهٔ هسته‌ای ایران، برای تنویر افکار عمومی، ذکر چند نکته ضروری است.

1- آنچه از سوی رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال در خصوص طرح تعلیق ده‌سالهٔ برنامهٔ هسته‌ای ایران در مصاحبه با روزنامهٔ وطن امروز مطرح شد، به نقل از روزنامهٔ شرق در سال 1384 آمد که آن نیز برگرفته از مصاحبهٔ جک استراو وزیر وقت امور خارجهٔ انگلیس با شبکه BBC بود که هنوز در بخش وب‌سایت BBC فارسی متن مصاحبهٔ مزبور موجود است. لذا اگر ادعای آقای جک استراو مبنی بر طرح تعلیق ده‌ساله فاقد وجاهت قانونی بوده است، ضروری بود که همان زمان، مرکز تحقیقات استراتژیک، بیانیه داده و اعلام موضع می‌نمود، نه این‌که در یک فرافکنی آشکار، این موضوع را به فضای تبلیغات انتخابات پیش رو مرتبط کند.

2- اکنون‌که رئیس محترم مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت، نسبت به مسائل دورهٔ مسئولیت خود در پروندهٔ هسته‌ای، واکنش نشان داده و برمی‌آشوبد، مناسب است نسبت به مدیریت فعلی ایشان بر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، پاسخگوی چند نکتهٔ اساسی باشند، تا قدرت و کیفیت و سلامت مدیریت ایشان برای افکار عمومی روشن شود:

الف- مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌سازی دولتی در ایران، بایستی پاسخ‌گوی تهیهٔ طرح‌های استراتژیک کشور باشد، حال آن‌که در جغرافیای نظام تصمیم‌سازی جمهوری اسلامی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، فاقد وجاهت علمی و عملی است و علی‌رغم بودجه و تأسیسات عظیم در شمال شهر، بازدهی قابل‌توجه و مشهودی، به‌غیراز انتشار یک فصل‌نامه ندارد. مناسب است برای روشن شدن افکار عمومی و به‌ویژه نخبگان دانشگاهی و مدیریتی نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع پاسخ دهد که از میان 14 مکتب طرح‌ریزی استراتژیک، از کدام رویکرد در تحقیقات و طرح‌ریزی استراتژیک استفاده می‌کند؟!

ب- طرح‌های استراتژیک مختلف هر کشور، مانند طرح استراتژیک اقتصاد، طرح استراتژیک سیاست، طرح استراتژیک فرهنگ و … فاقد طبقه‌بندی امنیتی هستند، و لزوماً باید در اختیار نخبگان و هم‌چنین افکار عمومی قرار گیرند تا عموم جامعه در جریان طرح‌ها و تصمیم‌ها قرار گیرند.

ضروری است مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، در راستای اصل شفاف‌سازی موردادعای کاندیدای موردحمایت خود، طرح‌های استراتژیک مختلف کشور را که باید توسط آن مرکز تهیه و به جامعه و به مسئولین ارائه‌شده باشد را بر روی خروجی وب‌سایت مرکز مزبور قرار داده و افکار عمومی را از توانمندی طرح‌ریزی استراتژیک و تصمیم-سازی جناب آقای روحانی و همکارانش در طول 17 سال سیطره بر این مرکز آگاه سازند.

ج- مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، که ازنظر سطوح مراکز مطالعاتی تصمیم‌سازی، بالاترین جایگاه را در سطح نهادهای دولتی اشغال کرده است، چرا از برآوردن دیدگاه‌های استراتژیک رهبری نظام عاجز است و مقام معظم رهبری به‌ناچار، طرح‌های استراتژیک تحول را رأساً از دستگاه‌های مجری درخواست نموده و مباحثی چون نقشهٔ جامع پیشرفت کشور را در محافل دانشگاهی، با دانشجویان دانشگاه‌هایی چون فردوسی مشهد، سمنان، شیراز، یا سنندج مطرح می‌کنند؟!

آیا این به دلیل ناکارآمدی و عدم توانایی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در برآوردن منویات رهبری، در راستای وظایف قانونی آن مرکز نیست؟!

د- اگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، قادر به تهیهٔ طرح‌های استراتژیک نظام و دکترین‌های گوناگون کشور نیست، مناسب است مسئولین این مرکز وابسته به احزاب لیبرال- البته با بودجهٔ دولتی- پاسخ دهند پس چنین مرکزی به چه دردی می‌خورد، وقتی قادر نیست، فلسفهٔ وجودی خود را محقق سازد؟!

در خاتمه یادآور می‌شود که مرکز بررسی دکترینال، به‌عنوان یک‌نهاد خصوصی، بررسی کارنامهٔ مراکز تحقیقات استراتژیک دولتی کشور، به‌ویژه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، برای شفاف‌سازی و ارزیابی عملکرد، توانمندی و هم‌چنین ناکارآمدی چنین مراکزی را در دستور کار خود دارد.

 

روابط عمومی اندیشکده یقین
مرکز بررسی‌های دکترینال

 

 

در متن بیانیه به روزنامه شرق مورخ 23 بهمن 1384 استناد شده است. از اینجا دریافت نمایید.

 

 

 

 


 

This page as PDF چاپ